Avis lufthavnsvejledning
Problemer i lufthavnen er det sidste, nogen af os ønsker, lige inden vi tager af sted på rejse. Uanset om du tager på ferie, besøger venner eller familie eller skal på forretningsrejse, er Avis parat til at hjælpe dig for at gøre din oplevelse i lufthavnen så stressfri som muligt.
Derfor har vi udarbejdet denne enkle og overskuelige vejledning i håndtering af nogle af de mest almindelige problemer, du kan støde på i lufthavnen, så det bliver en smule nemmere at komme frem til din destination.
Ankomst til lufthavnen
Hvor tidligt skal jeg komme til lufthavnen?
Lufthavnen kan være et uforudsigeligt sted, og derfor er det bedst at ankomme i god tid, så du er i stand til at håndtere uventede situationer, hvis de skulle opstå, uden at risikere at misse dit fly.
Selv om hver rejse er forskellig, anbefaler vi generelt, at du ankommer til lufthavnen to timer før afgangstidspunktet for indenrigsflyvninger og tre timer før afgangstidspunktet for udenrigsflyvninger. Hvis du flyver i højsæsonen, f.eks. i skoleferier, weekender eller i julen, bør du måske ankomme til lufthavnen endnu tidligere for at undgå lange køer eller potentielle problemer.
Køer og sikkerhedskontrollen
Hvorfor er køerne i lufthavnene så lange?
Vi har alle prøvet det – den frygtede lufthavnskø. Det er aldrig en særlig sjov oplevelse at sidde fast i en kø før ferien og føle, at tiden står stille. Så hvorfor er køerne i lufthavnene så lange? Selv om hver kø har sin egen årsag, er her nogle af de mest almindelige årsager:
Øget passagertal – Da flere mennesker nu rejser med fly, især i spidsbelastningsperioder, kan lufthavnene blive overfyldte og dette kan forårsage lange køer.
Begrænset personale – I de seneste år har lufthavnene i stigende grad været ramt af mangel på personale på alle driftsområder. Sammen med det øgede antal passagerer er det som følge heraf blevet mere almindeligt med lange køer i lufthavnene.
Forsinkede eller aflyste flyvninger – Når flyvninger er forsinkede eller aflyste, kan det skabe længere køer ved flyselskabernes skranker, når passagererne forsøger at ændre deres rejseplaner.
Hvor lang tid tager det at komme igennem lufthavnens sikkerhedskontrol?
Desværre er der ingen brugbar måde at forudsige, hvor hurtigt du vil kunne komme igennem lufthavnens sikkerhedskontrol før den dag, du skal rejse. På gode dage kan du komme hurtigt igennem – på dårlige dage kan du sidde fast i en kø i timevis. Vi kan ikke garantere, hvor lang tid det vil tage, men vi kan give dig disse anbefalinger for at sikre, at din tid i lufthavnens sikkerhedskontrol er så kortvarig som muligt:
Vær forberedt – Sørg for, at du har alle dine vigtige dokumenter og genstande let tilgængelige, f.eks. boardingkort, ID-kort og eventuelle væsker eller elektronik, der skal fjernes fra din håndbagage.
Pak på en smart måde – Vi anbefaler, at du inden flyrejsen tjekker, hvad du må og ikke må medbringe, herunder om noget er begrænset eller forbudt i det land, du flyver til. Hvis du bringer forbudte genstande med gennem lufthavnens sikkerhedskontrol, kan det endda resultere i, at du ikke når dit fly på grund af forsinkelsen.
Klæd dig hensigtsmæssigt – Tag sko på, der er lette at tage af og på, og undgå at bære ting med metal, der kan udløse metaldetektorerne. Det vil gøre processen så hurtig og ligetil som muligt.
Flyforsinkelser og krav om kompensation
Hvor længe skal et fly være forsinket for at få kompensation?
Reglerne og bestemmelserne om kompensation for forsinkede fly varierer afhængigt af, hvilket land du befinder dig i, så det er altid bedst at tjekke med dit flyselskab i tilfælde af eventuelle forsinkelser.
Hvis du flyver fra, til eller inden for Storbritannien, er du omfattet af britisk lovgivning, som fastsætter, at flyselskaberne er forpligtede til at betale en økonomisk kompensation, hvis dit fly er forsinket med mere end tre timer. Kompensationsbeløbet varierer afhængigt af flyafstanden og forsinkelsens længde, men kan svinge fra 220£ til 520£.
Du er dog ikke berettiget til kompensation, hvis afbrydelsen skyldes “ekstraordinære omstændigheder” som f.eks. ekstremt vejr, personalestrejker eller en sikkerhedsrisiko.
Sådan kræver du kompensation for et forsinket fly
Det første skridt til at kræve kompensation for et forsinket fly er at kontakte dit flyselskabs kundeserviceafdeling eller besøge deres websted. Herfra kan de hjælpe og informere dig om, hvorvidt du er berettiget, og i så fald sørge for udbetaling af kompensation til dig.
Hvad skal du gøre, hvis dit fly er aflyst
Et aflyst fly er aldrig ideelt, men det sker desværre fra tid til anden af en række årsager. På grund af afbrydelsen af dine rejseplaner og de økonomiske omkostninger, som aflysningen har for dig, kan du være berettiget til kompensation eller tilbagebetaling.
Det første, du skal gøre, er at tale direkte med flyselskabet. De vil hjælpe dig med enten at ombooke dig til det næste ledige fly eller arbejde på at skaffe dig økonomisk kompensation.
Hvis du har brug for at komme hurtigt til din destination, men dit flyselskab ikke kan tilbyde et alternativt fly i tide, anbefaler vi, at du søger alternative transportmidler som f.eks. at leje en bil, tage et tog eller en bus. Det kan være svært at vide, hvad du skal gøre, når et flyselskab aflyser dit fly, men undgå at gå i panik – alle i lufthavnen arbejder hårdt for at få dig frem til din destination.
Hvorfor er mit fly blevet aflyst?
Der er flere grunde til, at dit fly kan blive aflyst. De mest almindelige årsager er bl.a.:
- Dårlige vejrforhold
- Forstyrrelser i lufthavnen på grund af strejker eller personalemæssige problemer
- Sikkerhedsmæssige problemer
- Tekniske problemer med flyet
Uanset årsagen kan du være sikker på, at ingen flyafgang aflyses uden god grund, og at din sikkerhed og dit velbefindende er en topprioritet for flyselskabet.
Hvad skal jeg gøre, hvis jeg tror, at jeg kommer for sent til mit fly?
Hvis det er sandsynligt, at du kommer for sent til dit fly, uanset årsagen, er det første skridt, du bør tage, at ringe til dit flyselskab og give dem besked. Selv om de ikke kan holde flyet tilbage, kan de hjælpe med at ombooke dig til et andet fly eller tilbyde støtte på andre måder. Hvis du kun er lidt forsinket, kan de måske endda råde dig til at forsøge at nå dit fly alligevel. Der sker hele tiden forsinkelser eller tilbageholdelser af afgange, så der kan stadig være mulighed for at komme om bord inden afgang.
Hvad skal du gøre, hvis du ikke når dit fly
Der er få ting, der er mere frustrerende end at rejse hele vejen til lufthavnen og opdage, at flyet er afgået uden dig. Uanset om du var forsinket, eller om det skyldtes et problem uden for din kontrol, spekulerer du sikkert på, hvad der sker, hvis du ikke nåede dit fly.
Hvis du blot har mistet overblikket over tiden, er havnet i trafik eller er forsinket af en grund, der ikke direkte har noget med flyselskabet at gøre, vil de sandsynligvis ikke kunne gøre noget for dig. Den bedste næste foranstaltning er at tale med en medarbejder for at reservere en plads på et andet fly eller at finde et alternativt transportmiddel som f.eks. at leje en bil i lufthavnen..
Det er vigtigt at huske, at flyselskaberne ikke er ansvarlige for missede flyafgange på grund af lange køer i lufthavnen. Hvis du ikke når dit fly, fordi du ikke var ved gaten i tide, anses det fra flyselskabets synspunkt for at være din egen skyld. Hvis dette sker for dig, er det usandsynligt, at du vil kunne kræve nogen form for erstatning.
Mistet bagage
Hvordan kan jeg gøre krav på mistet bagage i lufthavnen?
Hvis din bagage er blevet væk i lufthavnen, kan det være en stressende oplevelse – især hvis du ikke er sikker på, hvad du nu skal gøre. Her er de ting, du skal gøre for at finde din mistede bagage i lufthavnen, og hvordan du kan kræve erstatning for tabte genstande.
For det første har de fleste lufthavne en særlig bagageskranke i deres bagageudleveringsområde, hvor de håndterer alle mistede genstande i lufthavnen. Her skal du udfylde en Property Irregularity Report (PIR). Når dette er gjort, vil en medarbejder kunne spore din bagage ved hjælp af dens stregkode og bør kunne fortælle dig, hvor den befinder sig. I de fleste tilfælde vil flyselskabet være i stand til at spore din bagage og få den leveret tilbage til dig inden for et par dage.
Hvis du ikke får din bagage tilbage inden for 21 dage, betragtes den som tabt, og du har ret til at kræve erstatning enten fra flyselskabet eller fra din rejseforsikringsudbyder. For at kræve erstatning for din mistede bagage, skal du skrive til flyselskabet inden for 7 dage efter, at genstanden er blevet erklæret tabt, og forklare situationen og give oplysninger om din flyrejse. Det faste erstatningsbeløb, som et flyselskab skal betale dig, kan være mindre end værdien af de tabte genstande, så det er bedst at tjekke først med din rejseforsikring, om du kan kræve erstatning hos dem i stedet.
Afsluttende betragtninger
Selv om det kan være irriterende, at noget går galt i lufthavnen, er det vigtigt at huske, at der er folk til at hjælpe dig og få dig til din destination. Hvis du har dette i tankerne, kan du være forberedt på at håndtere alle de lufthavnsproblemer, der måtte opstå.
Heldigvis kan du regne med, at Avis hjælper dig med at gøre din oplevelse så stressfri og behagelig som muligt med vores guider til nogle af de mest populære lufthavne i Storbritannien og Europa.
Gør din ventetid i London Heathrow til et gourmeteventyr med vores guide til nogle af de bedste spisesteder i Storbritanniens største lufthavn.
Leder du efter noget lækkert at spise under din ventetid i Birmingham Lufthavn? Se vores guide med alle de madmuligheder, du kan nyde, mens du venter der.
Er du lige landet i Manchester Lufthavn? Læs vores guide til det lokale område, herunder kørselsanbefalinger, oplysninger om biludlejning og ofte stillede spørgsmål.
Hvis du skal besøge Skotlands historiske hovedstad, anbefaler vi, at du læser vores vejledning i billeje i Edinburgh Lufthavn, som indeholder lokale kørselstips og anbefalinger til naturskønne kørselsruter.
For dem, der skal ned til det solrige Costa del Sol, har vi udarbejdet denne enkle vejledning, der gør det nemt at leje en bil i Malaga Lufthavn.
Billeje på dine betingelser. Her er, hvad du kan forvente:
- Fuld fleksibilitet
Få fleksibel reservation uden gebyrer med komplette, kontante refunderinger og ingen tilgodebeviser.
- Fuld fleksibilitet
- Besparelser på forsikring
Når du vælger Avis Inclusive, kan du føle dig sikker på, at du ikke vil have ekstra udgifter og overraskelser. Betal en pris, der oplyses på forhånd, og få gratis Roadside Assistance Plus og 25 % rabat på forsikring uden selvrisiko.
- Besparelser på forsikring
- Loyalitetsfordele
Tilmeld dig vores gratis loyalitetsprogram Avis Preferred, og få fordele som prioriteret service, rabatter og mere.
- Loyalitetsfordele
- Sikkerhed først
Vi tager sikkerhed alvorligt, fra vores velholdte flåde til beskyttelse af dine data.
- Sikkerhed først
- Hurtigere afhentning
Spar tid ved skranken ved at registrere dine oplysninger på forhånd med vores enkle og gratis QuickPass. Du kan komme afsted hurtigere, end du tror.
- Hurtigere afhentning
- VIP-behandling
Få prioriteret service ved afhentning med Avis Preferred. På vores større biludlejningskontorer kan du bruge Avis-appen, så du kan gå direkte til din bil, hvor nøglerne venter på dig.
- VIP-behandling
Tilmeld dig vores gratis Avis Preferred-loyalitetsprogram og nyd livet i overhalingsbanen
Som medlem får du med det samme adgang til fordelene ved vores prioritetsservice. Du får også den billigste Avis-bilpris, når du reservere direkte hos os.
Her er nogle af de fordele, du får:
- Et 15€ gavekort til din næste tur efter én leje.
- Prioritetsservice hver gang – spring alle køer over med forhåndsudfyldte dokumenter og et køreklart køretøj.
- Den fulde Avis App-oplevelse – Tilmeld dig, download vores app og du har fuld kontrol over din leje af bil eller varevogn. Du kan ændre eller opgradere din lejebil, når du nærmer dig et biludlejningskontor, og du kan vælge præcis det mærke og den model, du ønsker. Alt sammen med et enkelt tryk på en knap.
- En værdikupon til en gratis weekend efter tre udlejninger.
- Avis selvbetjent biludlejning – på nogle biludlejningskontorer venter dine nøgler og dokumenter på dig i bilen.